Din Mass-Media: City Insurance din Romania intenționează să fie cel mai mare jucător local din Europa Centrală și de Sud-Est

Mai jos redăm întregul text al interviului cu vicepreședintele Directoratului nostru, Renato Szilagyi de la BNE IntelliNews.

 

City Insurance din Romania intenționează să fie cel mai mare jucător local din Europa Centrală și de Sud-Est

de Clare Nuttall din Glasgow 

 

Cea mare firmă de asigurări din România, City Insurance, are ambiții de perspectivă să devină cel mai mare jucător din regiune, dar mai întâi vede un enorm potențial în piața internă din țara sa. 

Asigurătorul cu sediul în București este deja prezent în Italia și Grecia, iar “Europa Centrală și de Sud-Est arată ca piața noastră internă,” spune vicepreședintele City, Renato Szilagyi, într-un interviu cu BNE IntelliNews.

În timp ce recunoaștem că City, ca o societate cu capital privat, nu este de o asemenea anvergură încât să concureze cu grupuri grupuri pan-europene uriașe precum Allianz sau Generali, “având în vedere  poziția noastră importantă în România și buna performanță în Grecia și Italia, credem cu tărie că avem  capacitatea de a deveni un jucător semnificativ în regiune,” afirmă Szilagyi. 

Deocamdată, însă, City se concentrează asupra pieței românești deoarece, conform lui Szilagyi, “noi considerăm că aceasta are cel mai mare potențial pentru dezvoltarea viitoare … cel mai important lucru pentru noi acum este să ne consolidăm poziția pe piața românească și să fim pregătiți pentru  dezvoltarea viitoare a pieței.”

El descrie piața de asigurări românească ca fiind într-un nivel incipient, uitându-se la tarifele de penetrare și comparativ cu mărimea PIB al țării, cu cea mai mare parte a pieței concentrată în prezent pe asigurarea auto. 

“Trebuie să ne concentrăm pe piața românească din acest motiv foarte pragmatic: fiindcă piața are cel mai mare potențial de creștere din întreaga Europa Centrală și de Sud-Est. Este cea mai mare piață după Polonia.” 

Pe piața sa internă, City caută să diversifice dincolo de asigurarea auto construind alte segmente ale pieței. “Pe măsură ce gradul de penetrare al asigurărilor in PIB crește, pe măsură ce PIB crește constant în următorii ani, pe măsură ce standardul de viață crește, asistăm chiar acum la formarea unei clase de mijloc în România. Noi trebuie să ne asigurăm că suntem pe poziție oferind soluția de asigurare potrivită oamenilor,” spune acesta. “Noi credem că următorul ciclu va fi asigurarea auto opțională, apoi asigurarea proprietăților, iar apoi cele de sănătate și viață.”

În prezent, City asigură 0,5 mil. locuințe din România, 0,25 mil. persoane fizice pentru vătămări personale și 2 mil. vehicule — ilustrând diferența de volum între asigurarea auto si celelalte tipuri de pe piața actuală. 

Cu toate acestea, firma caută să-și dezvolte activitatea in special în sectorul asigurărilor de sănătate, începând prin a dezvolta câteva produse de sănătate în colaborare cu partenerii săi din reasigurare pentru a testa piața, iar apoi pentru a adapta fin produsele necesare să acopere nevoile românilor. 

“Facem aceasta fiindcă noi credem în dezvoltarea pieței, este important să fim acolo ca prima firmă de asigurări care oferă o bună acoperire,” spune Szilagyi. 

“Noi considerăm că  sectorul asigurărilor de sănătate private va avea cea mai mare rată a creșterii pe viitor din câteva motive: creșterea standardului de viață în România, dar și fiindcă oamenii sunt din ce în ce mai conștienți de limitările  sectorului public al sănătății, așa încât din ce în ce mai mulți încep să achiziționeze servicii furnizate de clinicile private, dar serviciul direct al unei clinici nu asigură oamenii pentru evenimente grave, ci doar pentru evenimente minore, nevoi curente precum analize și așa mai departe. Noi dorim să fim un sprijin pentru toți acești oameni cu produse de asigurări de sănătate corespunzătoare acoperind boala și intervenția chirurgicală, nu neapărat doar în România.”  

După cum a raportat BNE IntelliNews, calitatea serviciului în sistemul public de îngrijire a sănătății din România a îngrijorat mulți români atât de mult încât acestia se adresează asistenței medicale private. Pachetele de asistență medicală sunt de asemenea văzute ca un instrument potențial pentru atragerea și reținerea angajaților buni de pe piețele muncii din ce în ce mai competitive din sectoare precum IT. Acest lucru a ajutat expansiunea agresivă a furnizorilor de servicii medicale private precum MedLife, care s-a listat pe Bursa de Valori locală în 2016. 

 

Un lider de piață crescut acasă

În comparație cu ramificațiile românești ale marilor asigurători internaționali, City este destul de mică, cu un total de 374 angajați care se ocupă de operațiunile sale în România, Grecia și Italia. Este de asemenea o societate destul de tânără, fiind lansată în 1998, concentrându-se inițial pe asigurările de călătorie, și cu o tendință spre sectorul comercial. 

Toate acestea s-au schimbat din 2012, când City a început să se reconcentreze asupra activității de retail din România, care la acea vreme era în principal asigurarea auto. “Noi am reușit să devenim liderul pieței de pe piața de asigurări românească la sfârșitul anului 2017 și încă deținem această poziție. Am reușit să creștem decalajul dintre noi și al doilea și al treilea jucător,” spune Szilagyi. 

La nivelul României, City este pe primul loc în ce privește primele brute subscrise (PBS) pentru asigurările non-viață (21,65%), indemnizațiile brute plătite pentru asigurări non-viață (19,62%) și cota de piață a asigurării răspunderii civile auto față de terți (RCA) (38,38%), conform informațiilor de la Autoritatea Română de Supraveghere Financiară (ASF) la 30 iunie 2019.

City are un total de 42 birouri în toată România, lucrând de asemenea cu peste 270 brokeri. Când s-a reconcentrat asupra pieței de retail în 2012, conducerea City a anticipat trecerea de la activitatea directă la canalele brokerilor. Cu 20 ani în urmă, numai 20% din vânzările de polițe de asigurări erau prin intermediul brokerilor; în prezent raportul s-a inversat, și participarea brokerilor este de circa 80%. “Noi am ales modelul de distribuție potrivit și acest lucru ne conferă avantaje competitive destul de puternice pe piață fiindcă avem într-adevăr cel mai scăzut indice de cost,” spune Szilagyi. 

City a investit de asemenea în tehnologie. Sistemul său informatic a fost dezvoltat în cadrul firmei, și în prezent este practice o societate care nu mai lucrează pe hârtie din punct de vedere operațional, toți partenerii sunt conectați direct în sistemele noastre, de la emiterea poliței până la soluționarea cererilor de despăgubiri,” spune Szilagyi. 

“Din această cauză putem să facem economii semnificative în procesul de soluționare a cererilor de despăgubiri. Suntem în măsură să facem aceasta destul de rapid, ceea ce este un important element de diferențiere in piață.”

Alte firme nu s-au descurcat la fel de bine. În 2015 unul dintre cei mai mari asigurători din România, Astra Asigurări, a intrat în faliment. A fost urmată un an mai târziu de Carpatia Asig, care înainte se clasa pe locul al șaptelea în topul celor mai mari asigurători ai României. 

Cu toate acestea, Szilagyi vede România ca un mediu “destul de provocator” pentru asigurători, nu în ultimul rând datorită monitorizării atente din partea unei autorități de reglementare pe care o descrie ca fiind “foarte precaută, foarte prudentă”, și pentru ceea ce el consideră a fi reglementare excesivă. El  spune că City a răspuns prin a fi “exagerat de prudentă” în ce privește indicatorii săi de solvabilitate, în special deoarece nu poate conta pe suplimentări ad hoc de capital din partea unei firme mamă precum asigurătorii care fac parte din grupuri internaționale mari. “Sperăm ca reglementarea să devină mai flexibilă, nu pentru a ne face viața mai ușoară, ci fiindcă dereglementarea va permite societăților de asigurare să devină mai competitive,” spune Szilagyi.